tisdag 15 mars 2011

Där jag är nu

Jag har kliat mig i huvudet. Länge.
För var börjar jag? Hur definierar jag mitt problem? Hur spräcker jag vallen? Och vad ska mitt projekt sluta i?

Mitt mål är inte att bli illustratör. Mitt mål är snarare att bli någon som tycker om att teckna och gärna gör det utan att skämmas. Mitt mål är att kunna visa upp mina bilder utan att blir rödare än en solmogen tomat i ansiktet och kunna säga det här har jag gjort.
Mitt mål är att kunna sätta mig ner och njuta av att teckna, glädjas av processen och sen kunna känna att det blev bra/ det blev sådär utan att världen gick under.

Jag fick tipset av en lärare att läsa Tecknarens manifest av Alexandra Falagara. Det var ett bra tips.

Alexandra skriver om hur hon tänker om tecknarens roll och vad som skapar bra förutsättningar för tecknadet på ett otvunget och avslappnat sätt. Hennes bok är fylld av betraktelser, historier och funderingar. Och är helt fri från illustrationer, man får helt enkelt fylla sitt eget huvud med bilder.
Den första punkten i Tecknarens manifest att man ska ha ett eget rum där man kan ha ständig tillgång till tecknandet. Där pennor ligger framme och pappret bara väntar på en. Där man får vara i fred och kan få försvinna in i sin egen värld.

Som tur är har jag det!
Ett eget rum som jag verkligen gillar. Så här ser det ut:

(Lite suddig men jag blir så skummögd på kvällen.)

Jag har lagt upp en sida här på bloggen där jag försöker att samla inspiration. Kan egentligen vara vad som helst. Kom gärna med tips!

Inga kommentarer: