måndag 6 juni 2011

Djuren

Tyvärr halkade den här bloggen efter, jag hade helt enkelt för mycket att göra med jobb, c-uppsats och allt annat i livet...
Men här är djuren som jag skissade på under projektet. Det blev en liten hög med rävar, igelkottar och fladdermöss.




Det var en väldigt bra övning för mig. Jag lärde mig en massa nya saker. Bland annat började jag skissa med en stiftpenna vilket gjorde att jag inte kunde trycka så hårt och på lå sätt jobbade jag mig fram till en ny skissteknik. Jag började också använda skissbilder och kunde utefter dem välja var jag ville lägga fokus. Som i rävarna precis ovanför valde jag att koncentrera mig på formen framför detaljer. Och jag lärde mig också att låta skisserna vila för att kunna se dem på nytt efter en dag eller två. Jag är väldigt självkritisk och tyckte att det mesta faktiskt blev skit under tiden som jag ritade medan jag faktiskt kunde tycka att det var okej eller rentav bra dagen efter.
Det var kämpigt att ta sig igenom det här projektet men jag är himla glad att jag gjorde det här "grovjobbet" för när jag sedan jobbade med mitt examensarbete och skulle göra illustrationer till min bok lossnade det för mig och jag hittade en stil som jag kände mig bekväm och nöjd med. De illustrationerna är mycket bättre än dem ovan och även om de inte är perfekta så känner jag att jag har hittat ett utrymme att utvecklas i. Jag ritar inte bara roligt längre.

Inga kommentarer: